• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Rak amortering lån / annuitetslån fördelar och nackdelar?

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Tänkte göra en tråd om annuitetslån och rak amortering.

vad är bäst?
Vilket blir billigast?
Blir något bättre under kort tid eller något av alternativen bättre under lång tid?

Kollat lite på medlemslån Nordea rak amortering man betalar ju mest i början och sen lägre på slutet men känns som det är mindre ränta och mer amortering?

tänkte gör en tråd iaf där vi kan diskutera rak och annuitetslån. För hitta ingen tråd angående det så man kan lära sig lite höra era synpunkter :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Det finns väldigt få som erbjuder blankolån med rak amortering. Kan du få en sån är det alltid att föredra. Jag betalade av 500kr på ett 350k lån i 7 månader och när jag löste det kostade det mer än jag lånat. Så akta er när ny byter eller löser lån med samlingslån. Det kostar.
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Det finns väldigt få som erbjuder blankolån med rak amortering. Kan du få en sån är det alltid att föredra. Jag betalade av 500kr på ett 350k lån i 7 månader och när jag löste det kostade det mer än jag lånat. Så akta er när ny byter eller löser lån med samlingslån. Det kostar.
Jag tänkte nordea samlingslån. Utveckla gärna hur du menar förstod inte riktigt. Mena du säg jag jag tar ett blanco lån med rak amortering, och ska betala av på säg 3 år men vill betala tillbaka på 3 månader. Då måste jag alltså betlaa räntan det skulle kostar för dom 3 åren?
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Jag tänkte nordea samlingslån. Utveckla gärna hur du menar förstod inte riktigt. Mena du säg jag jag tar ett blanco lån med rak amortering, och ska betala av på säg 3 år men vill betala tillbaka på 3 månader. Då måste jag alltså betlaa räntan det skulle kostar för dom 3 åren?
Medans hade de varit ett annuitetslån hade jag bara betalat för summan som står?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Jag tänkte nordea samlingslån. Utveckla gärna hur du menar förstod inte riktigt. Mena du säg jag jag tar ett blanco lån med rak amortering, och ska betala av på säg 3 år men vill betala tillbaka på 3 månader. Då måste jag alltså betlaa räntan det skulle kostar för dom 3 åren?
Hej!
Hur mycket du behöver betala beror helt på villkoren mén, när man har ett annuitetslån och skall lösa det efter att man har betalat ett tag, blir det dyrt med tanke på att du nästan inte amorterar. man har nästan bara betalat räntan. Jag fick betala innevarande månad, det gjorde att beloppet jag behövde betala tillbaka blev stötte än lånet. Ex; resterande skuld 347000kr, skulle lösa lånet i slutet av månaden (21/10), dvs de lade till 'månadens' ränta a 5300kr på 347000kr = 352300kr. Ursprungligt lånebelopp 350000kr. Amorterat 3000kr på 7 månader....
Så om du kan få ett medlemslån med rak amortering, hoppa på bums. Det är alltid att föredra!
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
258
Mottagna reaktioner
215
Poäng
407
Allt annat lika så blir det blir billigare med rak amortering jämfört med annuitetslån. I mitt fall när jag jämförde lån med rak amortering mot annuitetslån kunde man tillåta 0.2% högre räntesats på lånet med rak amortering och ändå få samma total räntekostnad som ett annuitetslån med samma lånebelopp. Jag har ett privatlån med rak amortering där jag betalade av halva skulden på ett bräde och betalade då ingen extra ränta bara den sedvanliga månatliga räntekostnaden som förstås minskades efter att halva lånet var avbetalat. Privatlånet har jag hos SBAB.
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Allt annat lika så blir det blir billigare med rak amortering jämfört med annuitetslån. I mitt fall när jag jämförde lån med rak amortering mot annuitetslån kunde man tillåta 0.2% högre räntesats på lånet med rak amortering och ändå få samma total räntekostnad som ett annuitetslån med samma lånebelopp. Jag har ett privatlån med rak amortering där jag betalade av halva skulden på ett bräde och betalade då ingen extra ränta bara den sedvanliga månatliga räntekostnaden som förstås minskades efter att halva lånet var avbetalat. Privatlånet har jag hos SBAB.
Tack för svar :)
 

Amex

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
355
Mottagna reaktioner
260
Poäng
437
Erbjuder verkligen seriösa banker annuitetslån fortfarande?
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
258
Mottagna reaktioner
215
Poäng
407
Bolån är med rak amortering. De flesta privatlån/blancolån är med annuitet. Annuitetslån är mer lönsamt för kreditgivaren då den totala räntekostnaden för låntagaren blir större än vid rak amortering. Få aktörer verkar erbjuda privatlån med rak amortering, men mig veterligen gör SBAB och Ikano bank det. På Konsumenteras.se kan man i deras lånekalkyl jämföra skillnaden i kostnaden mellan ett lån med rak amortering och ett annuitetslån.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp